fredag 29 april 2011

Belgrad, Serbien

Här kommer en liten sammanfattning av min semester i Belgrad, Serbien!

Den 23 april tog jag, Josefina och Alex en taxi halv fyra på morgonen med resväskorna i högsta hugg. Vi var alla tre såååå färdiga för att åka iväg på en liten minisemester. Vi åkte till Timisoara vilket tog ca 1 h och därifrån tog vi ett tåg direkt till Belgrad som är Serbiens huvudstad. Tågresan tog bara 3,5 timmar. Vi fick stanna flera gånger på vägen då det var passkontroller två gånger också. Vi hade inte bokat något hotell utan hoppades på det bästa och reste lite som "backapackers" och kände att vi kunde bo nästan lite varstans. Vi hittade ett jättefräscht och billigt litet hostel i centrum där vi bodde båda nätterna. På lördagen, första dagen, så promenerade vi i stan, letade hostel, åt lunch, shoppade lite och bara kollade stan. På kvällen åt vi middag, vad som kändes var rätt serbisk mat med all mat upplagd på samma fat. Här dracks jag JELEN som är en jättegod serbisk öl. Vi åt middag sent och utomhus och sen gick vi till ett cafe/bar med världens bakelser. På söndagen var det påskdagen och allt typ stängt så vi åt frukost på cafe (omelett och sedan ännu mer bakelser- sjukt gott här!) och sen hade vi mest sighsteeing på söndagen; promenerade, kollade på sevärdheter, gick bort till de stora tennisbanorna där det denna helgen var "Serbia open", åt lunch, solade...vädret var härligt hela helgen. På em åkte vi hem till ett par som jobbar med romer i Serbien. De känner Josefinas föräldrar och vi hade bestämt möte med dem för att höra lite hur de jobbar. Hon är svenska, han serb, men han pratar jättebra svenska. Det var jättehärligt och vi fick smak av Sverige med glass, jordgubbar, chokladkaka och svenskt kaffe...de berättade vad de gjorde och hur de arbetade vilket var intressant. Men det som också satte sig på minnet var allt de berättade om kriget för 12 år sedan. De var i Serbien då och hade så många historier att berätta. Det var världens bästa historialektion. De berättade om bomber, hur rädd man var, hur elektriciteten försvann, hur pojkarna blev hämtade på natten för att gå ut i krig, hur sjukhus bombades...Vi förstod verkligen hur nära i tiden detta egentligen ligger och vilken historia många av människorna i Serbien bär med sig, även de i vår ålder som vuxit upp i kriget. Helt otroligt.

Det finns kvar hus i Belgrad som är bombade, vi kollade på dem och har massa bilder på dem.

På söndagen blev det en snabb middag och sen åkte vi till hamnen i Donau där det ligger jättemånga båtar som fungerar som barer, restauranger och klubbar. Sjukt snyggt! Vi gick in på en båt och drack cosmopolitan. En cosmopolitan 30 kr!! Måndag åt vi frukost i parken, tog mycket kort och shoppade. Jag har köpt en rouge, 2 armband och två linnen. Middagn den dagen var den bästa; krämig ceasarsallad och bruschetta och till det en annan serbisk öl; LAVA. Gott! Vi ville inte åka utan ha mer tid... Tåget hem gick vid 16 och sen bytte vi tåg en gång till och sen taxi hem. Resan hem var spännande...många möten... på resan från Belgrad till Timisoara satte sig en fransman med oss och det var jättekul att prata med honom, han hade rest mycket. På andra tågresan till Arad hamnade vi med två rumäner som var...tja lite sliskiga.

Vi fick gå av i en skum del av Arad där polisen ville att vi skulle ifrån så fort som möjligt. Han stod och väntade tills han såg att vi alla tre klivit in i taxin.

Serbien var helt fantastiskt. Det var verkligen väst möter öst. En perfekt blanding av gammalt och nytt. Jag trodde att Serbien skulle vara fattigare än Rumänien men jag hade fel...tvärtom! Nu var ju vi bara i och för sig i en storstad men när jag jämför med städer här så var det stor skillnad. Man märkte inte av den dåvarande kommunismen på samma sätt, det fanns mer att se på och att göra och människorna var väldigt fräscha, modemedvetna delvis och många duktiga på engelska. Serberna var extremt trevliga och hjälpsamma så man kände sig så välkommen! Det var roligt också att det var så många backpackers i stan! Många svenskar var det inte precis...och när vi pratade med folk och berättade att vi var svenskar som bodde i Rumänien och var på semester i Serbien fick vi många skratt och frågor... :)

Snart ses vi, åh jag längtar...