torsdag 7 januari 2010

2 veckor i Sverige, 1 i Egypten och imorgon reser jag till Rumänien!


Imorgonbitti kl 09.10 kommer jag att sitta på planet på väg tillbaka till Rumänien. Känns konstigt, vad fort tiden har gått men jag har ändå hunnit göra så mycket.

De här tre veckorna jag varit hemma har varit så bra, kunde inte varit bättre, här kommer en snabb överblick över några saker jag har gjort!

För det första var det jättekul att komma hem den 14 december, mamma och pappa hämtade mig på flygplatsen och det var så skönt att se dem!!! Vi hade ju massa att prata om och väl hemma åt vi lunch tillsammans medans Hilda och Hedvig var i skolan. Härlig känsla att kunna slänga sig på sin egen säng, äta hemlagad mat...och att bara vara hemma! Sen spelade jag och pappa tennis en timma och det gick sjukt bra!! Trodde jag inte att det skulle göra efter tre månader utan att ha hållt i ett tennisrack, så det var en glad överraskning! Jag mötte sedan Hilda i stan när hon hade slutat skolan och så tog vi en fika på "Franks". Vi hade såklart mycket att prata om och det var kul att vi fick "ensamtid" innan vi skulle fira Hedvig på kvällen (hennes 16 årsdag) och vi har ju som sagt lurat Hedvig, så hon trodde inte jag skulle komma hem förrän ett par dagar senare. (!!) Efter att ha fikat med Hildis ett par timmar mötte jag Lisa och hon följde med mig och köpte present till Hedvig och sen fikade vi på "Capuccino", och som med alla andra hade vi mycket att prata om. :) Det är härligt hur lätt man bara fortsätter där man slutade, och plötsligt känns det som att 3 månader bara rusat iväg! Hon följde mig sedan till restaurangen "Pasta plus" där jag satte mig vid min familjs bokade bord, och jag var först, som planerat. När sedan mamma, pappa, Hilda och Hedvig kom in blev Hedvig helt chockad. Helt nollställd i ansiktet, jag menar vad skulle hon tro?! Hon stod och bara stirrade på mig, i vad som då kändes som en evighet, innnan hon började skratta och blev jätteglad såklart. Det var en jättemysig kväll; god mat, massa prat och skratt!

Den 23 december åkte jag, mamma, pappa, Hilda och Hedvig till Egypten en vecka över jul!! Det minsta man kan säga är att det var en fantastisk vecka!! Hotellet var jättelyxigt med stora pooler, flera olika restauranger..och vi hade all inclusive för första gången och åt MASSA god mat. Vi skojade och sa att vi var på matresa :) Sol och bad i mängder blev det såklart också och så gjorde jag, Hilda och Hedvig ett "intro dive" och det var helt fantastiskt!! Vi har verkligen bestämt oss för att ta dyk cert. nu. Känslan av att vara ca 6-8 m ner i vattnet och simma i dessa fiskstim...det är så häftigt! Barerna/cafeerna var häftiga ute på stan; man satt på kuddar på golvet och överallt fanns det vattenpipor, arabisk musik och män som dansade i kaftaner och turbaner. Affärer var det också gott om , liksom friarna...Vi hade mycket skoj under resan och vi fastnade verkligen för Egypten och vill verkligen tillbaka!

Nyårsafton var jättekul och lyckad, först var jag med Lisa och Linnea på middag hos Ellens pojkvän och massa annat folk och sen var vi på fest hos några av Linneas kompisar. Tänk att det är år 2010 nu!!

Har verkligen haft jättebra veckor och har hunnit göra så mycket kul; umgåtts med familjen och vänner, tjejmiddagar, resor, jobb, utekvällar, fika med kompisar, shopping, spelat tennis, glöggkvällar..och mycket sex and the city! ;)

Imorgon drar jag alltså igen och jag har inte bokat en biljett tillbaka hem igen, på så sätt är jag inte bunden till något datum viket känns rätt skönt, behöver inte säga till någon att jag är borta si och så länge ifall det blir kortare och jag har tid att känna efter. Som jag känner nu kan det bli mellan 1-3 månader men vi får se. Jag hör av mig så fort jag har en hembiljett bokad så ni kan börja längta efter mig...:)
Det ska bli roligt att åka till Rumänien, träffa alla min små vänner i byn-alla små barn och deras familjer! Jag tänker på dem ofta och undrar hur de har det; om de är ute och leker, om de saknar oss och homeworkclub, om de fryser, springer runt barfota på vägarna och om de kommer bli glada att se oss igen. Jag är glad att det inte har varit och är, så kallt för dem nu. Jag längtar också efter alla mina vänner i Covasint! Ska bli så kul att träffa alla.
Angående hur det var att komma hem igen efter 3 månader så är det ju en miljöomställning och vi hade fått höra att det kunde bli jobbigt; att man inte ska räkna med att alla är intresserade att höra på dina historier om allt roligt och jobbigt du varit med om. Att man kan störa sig på mycket, så som "rikemansproblem", att alla hetsar inför julhandeln och har långa diskussioner om senaste "Paradise Hotel" avsnittet. Jag förstår detta, för så har jag väl emellanåt känt men det är viktigt att förstå det också och att på något sätt kunna vara en del av det också fast på ett bra sätt med rätt inställning, på "rätt nivå" med baktanken och förståelsen om ett större perspektiv som finns med hela tiden. Jag förstår att många finner det svårt att lyssna på historier man som volontär varit med om för det kan vara svårt att förstå och relatera till. Som tur är tycker jag inte jag har haft några problem med det med min familj eller mina vänner vad det gäller det. :)
Ta nu hand om er här hemma familj och vänner!

Jag längtar redan efter er alla and I love you! Keep in contact!
CIAO så länge!

XOXO Olga


4 kommentarer:

Anonym sa...

Fina lilla O!
Veckorna Du var hemma kunde inte ha varit bättre..
Saknar Dig mycket redan, men vet att Du har det bra och är så efterlängtad av alla barnen i Siria.

Här hemma fortsätter det kalla, vilket är ok bara inte det blir så här kallt hos Er..
Förstår inte hur familjerna kommer klara sig i sina små hus isåfall.
Sköt nu om Dig/Kram Mum

Anonym sa...

Saknar dig redan mitt lilla O + min morotsbästis! Skönt att ni har det varmare där nere för här är det KAAALLT fortfarande!! pusspuss bästa vän /Lisa

Anonym sa...

Hej Wingis!
Fattade aldrig vart Du tog vägen, tänk att jag börjar bli lite gammal och inte hänger med i svängarna.. För visst var Du väl hemma en "stund"?
Jag har frågat Cotten om han vet nåt, men han har inte hört eller sett nåt av Dig sa han.. konstigt..

Kram Sigge

Olga sa...

Mum! jag håller med, är så glad över hur bra veckorna hemma var!!

Här var det varmtr de första dagarna men börjar bli kallare. men än så klänge varmnare än sverige:)

Hälsa alla, jag älskar er! /Olga

Lisa!! Ja vi har det varmarehär, men ändå lite kallt nu de sista två dagarna faktiskt. Hoppas du mår bra! LOVE!

Sigge! du minns rätt raring, jag var hemma en "stund" men är borta en "stund" nu igen. Men snart ses vi igen. Ta ahnd om angi boy, han är ju så liten . Pusssss!